דירה מקבלן

קניית דירה מקבלן הינו תהליך ארוך יותר מאשר רכישת דירה מגורם פרטי, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המבין בתחום לאורך התהליך. בכתבה זו נפרט אודות הנושא של רכישת דירה מקבלן.

לקנות דירה מקבלן זהו תהליך שונה לגמרי מאשר לקנות דירה יד שניה או דירה מגורם פרטי. הדגשים שחייבים לשים לב אליהם הם שונים לחלוטין, וכאשר קונים דירה מקבלן, מומלץ לרדת לפרטים ככל שניתן, על מנת לא שלא להינזק. המדובר בתהליך ארוך יותר מאשר רכישת דירה מגורם פרטי, ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המבין בתחום לאורך התהליך. בכתבה זו נפרט אודות הנושא של רכישת דירה מקבלן.

 

שלבי רכישת דירה מקבלן

בניגוד לרכישת דירה מגורם פרטי, היכולה להתבצע במהירות וללא שלבים רבים, כאשר רוכשים דירה מקבלן, העסק הופך בדרך כלל למסובך יותר. הסיבה לכך היא שדירה יד שניה היא דירה שכבר קיימת ואתם יכולים לראות אותה במו עיניכם, לעומת דירה מקבלן שהיא בדרך כלל על הנייר בלבד, או בשלבי בניה. המדובר למעשה ברכישה על בסיס חוזה ולא על בסיס דירה קיימת ולכן יש לשים לב למספר פרטים חשובים. השלבים ברכישת דירה מקבלן הם שלב הבירורים אודות הקבלן בטרם הרכישה, שלב הבדיקות של עורך הדין שלכם, שלב קביעת תנאי החוזה ובדיקת הסעיפים בחוזה (גם כן - בעזרת עורך דין), ולבסוף - שלב החתימה על החוזה. בכל אחד מהשלבים הללו ובעיקר בשלבים המוקדמים יש לבצע בדיקות רבות ומגוונות.

 

מה חשוב לבדוק?

בשלב הראשון חשוב לברר מיהו הקבלן ממנו אתם רוכשים את הדירה, מהו  הניסיון שלו, מהי רמת האמינות שלו ובאילו פרויקטים הוא עסק בעבר. מומלץ מאוד לקבל המצלות אודות הקבלן ואף לשוחח עם רוכשים קודמים שעבדו איתו. יש כמובן לוודא כי המדובר בקבלן הרשום ברשם הקבלנים וכי יש לו את כל האישורים המתאימים. לאחר מכן, בשלב השני, יש לערוך בדיקות רבות נוספות, בין היתר - וידוי הבעלות על הקרקע (כלומר שהקרקע אכן שייכת לקבלן), יש לוודא כי הקרקע עליה ייבנה הנכס איננה מעוקלת או משועבדת, חשוב לבדוק את נסחי הרישום, את מספר החלקה והגוש, את היתרי הבניה ואת כל מסמכי הבעלות הרלוונטיים שיש לקבלן (או לחברת הבנייה שהוא עובד בה). את רוב הבדיקות הללו יבצע עבורכם עורך הדין שלכם, ורצוי מאוד שהוא אף יטפל בחוזה ובמשא ומתן. בשלב עריכת החוזה יש נושאים רבים שיש לקחת בחשבון כגון מועד המסירה, לוח זמנים של התשלומים, קבלת המפרט הטכני של הדירה והכנסתו לחוזה, הכנסת אפשרות לשינויים בדירה, תאריכי ביצוע והתקדמות הפרוייקט ועוד. התחום המשפטי ברכישת דירה מקבלן הוא מורכב מאוד, בדרך כלל יותר מאשר ברכישת דירה פרטית.

 

לסיכום, אין דין רכישת דירה מקבלן כדין רכישת דירה מגורם פרטי ויש לבצע מספר גדול של בדיקות על מנת שהרכישה לא תהפוך לעוגמת נפש. רכישת דירה מקבלן יכולה להיות מסוכנת אם לא עורכים את כל הבדיקות הדרושות (שרק חלקן מוזכרות בכתבה זו), ולכן מומלץ בחום להתייעץ עם עורכי דין איכותיים הבקיאים ברכישות דירה באופן זה.